- Reklama -
DomůLifestyleCestováníSE200 od SE Aeronautics: budoucnost letecké dopravy?

SE200 od SE Aeronautics: budoucnost letecké dopravy?

- Reklama -

Svěží vítr do oblasti letecké dopravy chce přinést americká startupová společnost SE Aeronautics, která zahájila práce na netradičním konceptu letounu nové generace. Model s označením SE200 by měl disponovat třemi páry křídel a trup bude vyroben z jednoho kusu kompozitu, což by oproti konvenčním letadlům s tubusem stavěným z několika segmentů mělo zásadně posílit tuhost celé konstrukce a tím pádem i zvýšit bezpečnost.

Palivové nádrže jsou situovány do horní části trupu, takže u křídel s winglety směrovanými pravděpodobně do obou diagonál může být zvolen výrazněji aerodynamický tvar. Nezvykle řešená křídla a jejich počet také poskytují větší vztlak, čímž se podle návrhářů zkrátí délka vzletové a přistávací dráhy na cca 460 metrů. To znamená, že stroj s kapacitou 264 cestujících plus devíti tun nákladu a maximální vzletovou hmotností okolo hranice 77 tun, bude schopen létat i do destinací s malými letišti.

Zadní část trupu dlouhého cca 42.5 m a v nejvyšším bodě širokého a vysokého 5.4 x 5.5 m je vyhrazena pro proudový motor a druhá pohonná jednotka sedí mezi dvojicí svislých, šikmo usazených stabilizátorů. Dvojice motorů je schopna letounu dodat rychlost až 0.9 Mach (asi 1100 km/h) a maximální dolet má dosahovat vzdálenosti cca 10500 mil (téměř 17000 km).

- Reklama -

SE200 samozřejmě respektuje současný environmentální trend doby – vývojáři z SE Aeronautics očekávají, že ve srovnání s klasickými dopravními letadly srovnatelné velikosti bude mít jejich projekt díky novému designu, využívajícímu monokokovou konstrukci, o 70% nižší spotřebu paliva a o 80% by se měly snížit emise oxidu uhličitého, což jsou skutečně impozantní hodnoty. Mezi další kladné stránky patří prodloužená životnost cca 50 let a v neposlední řadě i doba nutná k výrobě letounu, která by se podle propočtů měla oproti stavbě např. Boeingu 787 či Airbusu A330 zkrátit asi o polovinu.

Výrobce rovněž nastínil, že v případě nouzového přistání na vodu by se měl SE200 udržet na hladině a firma zareagovala i na situaci způsobenou koronavirovou pandemií a vyvinula nový „průchozí“ ventilační systém, který nikdy nerecirkuluje vzduch v kabině, což dramaticky snižuje riziko expozice od ostatních infikovaných cestujících.

„Toto letadlo bude nejpraktičtějším, nejziskovějším a nejtrvanlivějším řešením dnes velmi nevýkonné technologie dopravních letadel. Naše výrobní efektivita nám umožní vyrábět letouny za výrazně kratší dobu než současná tradiční metoda. Chystáme se provést revoluci v tomto odvětví,“ uvedl ve svém prohlášení Tyler Mathews, generální ředitel společnosti SE Aeronautics.

- Reklama -
- Reklama -

Poslední přidané

- Reklama -

Neuniklo vám?