Futuristická létající auta od různých návrhářů se od virtuálních studií či konceptů začínají pomalu přibližovat výrobnímu procesu a pozadu nezůstávají ani firmy, které nemají daleko k motoristickému sportu. Společnost Alauda Aeronautics, plánující v příštím roce zahájit soutěžní sérii létajících závodních vozů Airspeeder s posádkou, předvedla svůj vodíkový letoun s označením Airspeeder MK4, který je navržen a postaven technickým týmem z australského Adelaide.
Zatímco závody dronů už existují, Airspeeder MK4 je označován za první létající závodní vůz s posádkou na světě a za evoluci dálkově řízeného modelu MK3. Podle společnosti bude díky maximální rychlosti 360 km/h nejrychlejším elektrickým letadlem typu eVTOL (vertikální vzlet a přistání). Této rychlosti dosáhne daná verze za pouhých 30 sekund od startu z místa, což naznačuje působivé hodnoty akcelerace.
Airspeeder využívá k manévrování kardanový systém s technologií umělé inteligence, který prý poskytuje „jízdní vlastnosti vozu formule 1 nebo stíhačky“. Systém se skládá ze čtyř individuálně nastavitelných párů rotorů umístěných na 3D vytištěných kardanových závěsech. Pohon zajišťuje turbogenerátor Thunderstrike využívající jako palivo vodík, který generuje až 1 341 koní (1 000 kW / 1 360 PS) výkonu.
Předpokládaný dolet by měl překročit hranici 300 km, což umožňuje dostatek akce mezi zastávkami na doplnění paliva. Letoun je také poměrně lehký, jeho vzletová hmotnost činí 950 kg. Airspeeder MK4 je sice ve zmíněné kategorii strojů jedním z průkopníků, ale Alauda Aeronautics už v minulosti absolvovala mnoho testů dálkově řízených prototypů VTOL, takže nezbývá než doufat, že chystaný start s posádkou proběhne bez komplikací.
Veřejná premiéra nového letounu proběhla 7. března na festivalu inovací Southstart ve Velké Británii. První testy podvozku a pohonné jednotky a první lety s posádkou by měly proběhnout ve druhém čtvrtletí roku 2023. Současným primárním cílem především je, aby se v roce 2024 uskutečnil šampionát. Airspeeder přijímá přihlášky týmů a momentálně také hledá OEM výrobce pro spolupráci.
Matt Pearson, generální ředitel společnosti Alauda Aeronautics, uvedl: „My i svět jsme připraveni na závody létajících aut s posádkou. Postavili jsme vozidla, vyvinuli sport, zajistili místa konání, získali sponzory a technické partnery. Nyní nastal čas, aby se nejprogresivnější, nejinovativnější a nejambicióznější automobilové značky a závodní týmy staly součástí skutečně revolučního motoristického sportu.“