Nizozemská startupová společnost Elysian představila své plány na veletrhu SciTech 2024, největší světové akci pro výzkum a vývoj v oblasti letectví a kosmonautiky. Společnost tvrdí, že její nově navržený letoun E9X pojme více cestujících a doletí dále, než jsou původní odhady pro letadlo na elektrický pohon. Schopnost pojmout 90 osob a uletět až 800 km na jedno nabití jsou výrazně lepší parametry než určují současné predikce pro elektrická letadla, které uvádějí, že limitem je přibližně 20 cestujících a dolet méně než 320 km.
Elysian v nově zveřejněných výzkumných dokumentech zmiňuje, že „velká letadla na baterie mohou přepravovat mnohem více energie a jsou aerodynamicky účinnější, než se původně předpokládalo“. Koncept E9X je dolnoplošník velkým rozpětím křídel 42 m se sklopnými konci, aby se vešlo do bran letištních hangárů. Je také vybaven baterií s hustotou energie 360 Wh/kg.
Jak uvádí studie FlightGlobal, baterie jsou strategicky umístěny v křídelních komorách, což umožňuje nižší hmotnost konstrukce křídla. Letoun E9X bude vybaven osmi dvanáctimetrovými vrtulemi a turbogenerátorem v zadní části trupu, který poskytuje 45 minut dodatečného výkonu – podle společnosti Elysian se jedná výhradně o nouzové rezervní opatření, nikoliv o prodloužení doletu, což by z letounu dělalo hybrid. Baterie vážící 35 tun a jejich obal tvoří 46 procent maximální vzletové hmotnosti letounu, která činí 76 tun.
Startup uvádí, že než se E9X stane skutečností, je třeba ještě vyřešit technické problémy, včetně zkrácení doby dobíjení baterií, tepelného managementu, integrace vrtulového křídla a návrhu a certifikace systému záložní energie. Společnost navázala spolupráci s univerzitami v Twente či Delftu a národními výzkumnými ústavy pro letectví a kosmonautiku v Nizozemsku a Německu, aby se pokusila najít řešení těchto problémů.
Daniel Rosen Jacobsen, obchodní ředitel Elysianu, a Rob Wolleswinkel, její výkonný ředitel, tvrdí, že uvedení E9X do výroby bude stát 8 až 10 miliard dolarů. Startup ale doposud získal „pouhých“ 10 milionů dolarů, takže je před ním ještě kus cesty, nicménně věří, že letoun bude uveden do provozu do roku 2033.