V amsterodamském Rijksmuseu probíhá až do 4. června dosud největší výstava děl Jana Vermeera, nizozemského malíře sedmnáctého století, která zahrnuje celkem 28 obrazů. Vermeer je znám svým mistrovstvím ve ztvárňování nejrůznějších civilních scén, jež zaujmou svou zvláštní intimitou a neopakovatelně zachyceným světlem. Na výstavě je shromážděna polovina děl, o nichž se předpokládá, že je Vermeer, který zemřel ve věku 43 let, namaloval, a tři čtvrtiny těch, která dosud existují.
Ředitel Rijksmusea Taco Dibbits řekl, že Vermeer byl muž, který žil s početnou rodinou a vedl rušný život obchodníka s uměním, ale přesto dokázal obsedantně zdokonalovat díla tiché krásy, zalitá světlem a vykreslená s téměř fotografickou přesností. „Právě toto … naprosté soustředění a klid na jeho obrazech dodnes milujeme,“ řekl Dibbits.
Vedle proslulých děl, jako je Dívka s perlovou náušnicí (1664) nebo Dojička (1659), jsou na výstavě k vidění dvě známé Vermeerovy venkovní malby, několik velkých pláten a řada jeho vyobrazení žen při různých činnostech, včetně hraní na hudební nástroje, čtení a domácích prací.
„Při pohledu na Vermeera je docela nápadné, že na jeho obrazech jsou hlavními hrdinkami většinou ženy,“ zmínil kurátor Pieter Roelofs a poznamenal, že Vermeer měl sedm dcer. Ačkoli neexistuje žádná Vermeerova závěť, klíčovým dokumentem je soupis majetku sepsaný po jeho smrti, po níž rodina zůstala zadlužena, a to přesto, že Vermeerovy obrazy se už za jeho života prodávaly za poměrně vysoké částky. Nábytek a mnohé předměty uvedené v seznamu se objevují na obrazech.
Podle Roelofse jsou Vermeerova díla něčím víc, než co dokáže vytvořit dobré oko a šikovná ruka. Nedávná analýza ukázala, že kompozice Dojičky se několikrát změnila, zejména tím, že se z ní odstranily věci, které kompozici obrazu zjednodušily. „Takový už Vermeer je: nikdy není dost dobrý a pracuje na obrazu tak dlouho, dokud si nemyslí, že je dostatečně dobrý na to, aby ho předal klientům,“ dodal Roelofs.
O mimořádnou výstavu, která se v daném rozsahu, zahrnujícím 28 z celkem 37 dochovaných obrazů, s největší pravděpodobností už nebude několik dalších desetiletí opakovat, je nadstandardní zájem, o čemž svědčí fronty před muzejní budovou a téměř půl milionu prodaných vstupenek. Vedení Rijksmusea se přesto snaží vyjít zájemcům vstříc a přidává nové návštěvní termíny. Na výstavě, jejíž přípravy zabraly organizátorům sedm let, se podílela muzea v Německu, Francii, Japonsku, Británii, Irsku a Spojených státech.