- Reklama -
DomůZprávyBritské tradiční obchodní domy jsou v ohrožení

Britské tradiční obchodní domy jsou v ohrožení

- Reklama -

Když byla na jaře 2021 uzavřena pobočka britského řetězce obchodních domů Debenhams v Bournemouthu, mnohým to připadalo jako konec jedné éry. Obchod, který byl dlouho rušným místem setkávání v centru přímořského letoviska, byl jednou ze 160 poboček Debenhams, jež byly uzavřeny po celé Velké Británii, upozorňují ochránci památek a další organizace, které za tímto trendem vidí především změnu nákupních zvyklostí po pandemii.

Změny ekonomických trendů postihly také tradiční řetězec Beales – ten se v roce 2020 rovněž dostal do nucené správy, zatímco edinburský Jenners, jeden z nejznámějších obchodních domů ve Skotsku, zavřel své brány v roce 2021.

Obchodní dům je sice britský vynález, který ve Spojeném království funguje již více než 200 let, ale pokud má tento model prosperovat i ve třetím století, musí se přizpůsobit. To je poselství organizace Save Britain’s Heritage (Zachraňme britské dědictví), která nedávno vydala zprávu, v níž napočítala 231 prázdných obchodních domů po celé zemi.

- Reklama -

Úbytek těchto obchodů není jen znepokojivým příznakem hospodářského poklesu, uvádí se ve zprávě. Obchodní domy jsou často situovány do velkých historických budov, které dominují městským centrům. „Katedrály obchodu“ mohou hrát ve městech zásadní roli jako centra obchodních a společenských aktivit i architektonického zájmu. Se změnou nákupních zvyklostí se však mnohé známé značky potýkají s problémy, které jim přináší fungování v postpandemickém světě.

„Když si představíte obchodní dům, ve kterém nakupovali vaši prarodiče, a ten, ve kterém nakupujete dnes, je to vlastně stejná zkušenost,“ říká Kelly Askew, výkonná ředitelka poradenské společnosti Accenture Strategy, zabývající se obchodem a maloobchodem. „Stále procházíte myším bludištěm, berete věci z polic a regálů a odnášíte je případně do šatny, případně k pokladně. Toto paradigma se nezměnilo 50, 60 let, zatímco téměř vše ostatní, co jsme zažili v každodenním životě, se vyvinulo nebo zcela změnilo.“

Osud bývalého Debenhamsu v Bournemouthu by mohl být vzorem pro to, jak tyto časem opotřebované ikony přetvořit pro novou generaci zákazníků. V září 2021 byla zdobená cihlová budova znovu otevřena jako Bobby’s – pod názvem, pod kterým byla poprvé otevřena před sto lety. Současní majitelé Verve Properties zkoušejí nový recept na oživení jak samotné budovy, tak příjemného, ale poněkud zašlého centra města. Bobby’s se již nesnaží být univerzálním obchodem pro všechny potřeby zákazníků a nyní zdůrazňuje výhody, které online nakupování nepřináší: praktické ochutnávání výrobků, osobní odbornost personálu a pocit sounáležitosti.

V přízemí se stánky s kosmetickými produkty mísí s kavárnou a zmrzlinárnou, sushi barem, dílnou na opravu hodinek a šperků či nehtovým studiem. Upřednostňovány jsou místní malé značky, stejně jako akce, které zprostředkovávají pocit místa jako obývacího pokoje, včetně každotýdenního vyprávění pohádek pro děti. V patře budou stánky s řemeslnými výrobky brzy nahrazeny halou s občerstvením a chystá se také pekárna a střešní restaurace. Otevřen je už výstavní prostor, který nedávno hostil výstavu fotografa Martina Parra, velkého kronikáře britského pobřeží.

Ačkoli projekt ještě není úplně dokončen, zdá se, že Bobby’s usiluje o maloobchodní mix, který klade důraz na místní produkty, praktické služby a kulturní programy. Kritické je, že se stále jedná v podstatě o nákupní destinaci. Jak uvádí zpráva Save Britain’s Heritage, když obchody zaniknou přestavbou nebo přeměnou na obytné domy (což je jev běžnější v USA), jejich hostitelská města mohou zaznamenat oslabení svých center a veřejnost může ztratit přístup k nejpůvabnější a nejrozmanitější britské architektuře z konce 19. a 20. století.

Problémy s udržením těchto prodejen při životě se neomezují jen na jejich obchodní model. Zatímco mnohé z nich ukazují veřejnosti velkolepé fasády, interiéry mohou představovat několikaúrovňové katakomby plné zákoutí, jejichž uspořádání odráží skutečnost, že rané obchodní domy byly často poskládány z několika budov, přičemž nad nimi byly umístěny důmyslné fasády, které měly zakrýt spoje.

Výsledkem jsou často stavby, jejichž půdorysy ponechávají některé prostory napůl skryté a těžko přístupné. Komplikace spojené s úpravou nebo aktualizací těchto dispozic mohou urychlit demolici. Na londýnské Oxford Street například společnost Marks & Spencer v současné době usiluje o zbourání a přestavbu své vlajkové prodejny, což se setkalo se silným odporem ekologických a památkářských skupin.

Kelly Askew říká, že přehodnocení zastaralé fyzické konfigurace i obchodního modelu by mohlo být pro obchody, které se potýkají s problémy, cestou vpřed. Radí maloobchodníkům, aby spíše hledali způsoby, jak spojit zážitek na internetu a mimo něj, než aby se snažili konkurovat pouze internetovým prodejcům.

Ty by bylo možné účinněji sladit pomocí postupů, jako je odstranění pokladen a digitalizace prodeje nebo umožnění návštěvníkům prodejny přidat skenováním další položky v prodejně do nákupní tašky, která je již předem naplněna základními položkami objednanými online. Takové strategie umožňují zákazníkům využívat některé z výhod online nakupování a zároveň se vyhnout jeho nástrahám, jako je nemožnost vyzkoušet si oblečení před potvrzením nákupu nebo nutnost čekat na doručení.

- Reklama -
- Reklama -

Poslední přidané

- Reklama -

Neuniklo vám?