- Reklama -
DomůTechnikaOstatníAirspeeder MK3: soutěžní speciál na bázi dronu

Airspeeder MK3: soutěžní speciál na bázi dronu

- Reklama -

Australská stáj Alauda Racing začala testovat nový model vznášedla ve formě oktokoptéry Airspeeder MK3, opatřené čtyřmi X-rameny osazenými duálními rotory. Model na bázi dronu je připravován pro první ročník závodů, kterého se letos zúčastní stroje řízené na dálku operátorem, ale firma už vyvíjí také verzi MK4, vybavenou pro klasickou pilotáž.

Třetí generace Airspeederu je postavena na karbonovém rámu a z identického materiálu je i větší část trupu a další komponety skeletu ve stylu monokoku. Model kategorie c/eVTOL dosahuje rychlosti více než 120 km/h, zrychlení na stovku činí úctyhodných 2.3 sekundy, integrováno je „strojové“ vidění a bezpečnost navyšují systémy LiDar a radar, vytvářející kolem vznášedla ochranné „virtuální silové pole“.

Letoun s elektromotorem o výkonu 96 kW je vyvíjen v technické centrále firmy Alauda v jihoaustralském Adelaide, kde na tomto projektu pracuje tým inženýrů složený z předních jmen v oblasti letectví, automobilového průmyslu a motoristického sportu – zastoupeny jsou značky Mclaren, Babcock Aviation, Boeing, Jaguar Land Rover, Rolls-Royce nebo Brabham.

- Reklama -

Při závodu bude stroj schopen provádět stejně ostré zatáčky jako vozy Formule 1, ale s přidanou třetí dimenzí v podobě vertikálního pohybu. Součástí soutěže mají být podobně jako u F1 také zastávky v boxech, zahrnující výměnu napájecího článku. Pro usnadnění procesu byl do Airspeederu MK3 implementován systém „slide and lock“ pro rychlé vyjmutí a zasunutí baterií.

Tím je do sportovního klání přidána strategická vrstva, protože týmy budou schopny přizpůsobit velikost a kapacitu různých baterií v závislosti na dynamických požadavcích dané části závodu. Například pro etapy vyžadující větší manévrovatelnost, ale menší rychlost na přímé trati, lze snadno vybrat lehčí bateriovou sadu, která zajistí citlivější směrovou reakci za cenu výkonu nebo výdrže.

Soutěžní podmínky navíc poskytnou důležité informace o dynamice, výkonu, bezpečnosti a technologii hnacího ústrojí verze MK3, jež budou zužitkovány při finálním vývoji posádkou řízeného provedení MK4, které by se mělo představit už v průběhu příštího roku.

„Závodní série urychlí revoluci v mobilitě, a my se budeme snažit takto získané informace plně využít. Budujeme inženýrskou základnu v Británii, stávajícím sídle našeho obchodního ředitelství. To povede k vytvoření vysoce kvalifikovaných pracovních míst a strategicky důležitá je i blízkost rychle rostoucího odvětví eVTOL, což je trh, u kterého se do roku 2050 předpokládá hodnota pohybující se okolo 1.5 bilionu dolarů,“ uvedl Matthew Pearson, zakladatel společnosti Alauda Aeronautics.

- Reklama -
- Reklama -

Poslední přidané

- Reklama -

Neuniklo vám?