- Reklama -
DomůTechnikaE9X: startup chystá elektrické dopravní letadlo s doletem 800 km

E9X: startup chystá elektrické dopravní letadlo s doletem 800 km

- Reklama -

Nizozemská startupová společnost Elysian představila své plány na veletrhu SciTech 2024, největší světové akci pro výzkum a vývoj v oblasti letectví a kosmonautiky. Společnost tvrdí, že její nově navržený letoun E9X pojme více cestujících a doletí dále, než jsou původní odhady pro letadlo na elektrický pohon. Schopnost pojmout 90 osob a uletět až 800 km na jedno nabití jsou výrazně lepší parametry než určují současné predikce pro elektrická letadla, které uvádějí, že limitem je přibližně 20 cestujících a dolet méně než 320 km.

Elysian v nově zveřejněných výzkumných dokumentech zmiňuje, že „velká letadla na baterie mohou přepravovat mnohem více energie a jsou aerodynamicky účinnější, než se původně předpokládalo“. Koncept E9X je dolnoplošník velkým rozpětím křídel 42 m se sklopnými konci, aby se vešlo do bran letištních hangárů. Je také vybaven baterií s hustotou energie 360 Wh/kg.

Jak uvádí studie FlightGlobal, baterie jsou strategicky umístěny v křídelních komorách, což umožňuje nižší hmotnost konstrukce křídla. Letoun E9X bude vybaven osmi dvanáctimetrovými vrtulemi a turbogenerátorem v zadní části trupu, který poskytuje 45 minut dodatečného výkonu – podle společnosti Elysian se jedná výhradně o nouzové rezervní opatření, nikoliv o prodloužení doletu, což by z letounu dělalo hybrid. Baterie vážící 35 tun a jejich obal tvoří 46 procent maximální vzletové hmotnosti letounu, která činí 76 tun.

- Reklama -

Startup uvádí, že než se E9X stane skutečností, je třeba ještě vyřešit technické problémy, včetně zkrácení doby dobíjení baterií, tepelného managementu, integrace vrtulového křídla a návrhu a certifikace systému záložní energie. Společnost navázala spolupráci s univerzitami v Twente či Delftu a národními výzkumnými ústavy pro letectví a kosmonautiku v Nizozemsku a Německu, aby se pokusila najít řešení těchto problémů.

Daniel Rosen Jacobsen, obchodní ředitel Elysianu, a Rob Wolleswinkel, její výkonný ředitel, tvrdí, že uvedení E9X do výroby bude stát 8 až 10 miliard dolarů. Startup ale doposud získal „pouhých“ 10 milionů dolarů, takže je před ním ještě kus cesty, nicménně věří, že letoun bude uveden do provozu do roku 2033.

- Reklama -
- Reklama -

Poslední přidané

- Reklama -

Neuniklo vám?