Twitter v sobotu aktualizoval svou aplikaci v App Store společnosti Apple a začal si na pokyn nového šéfa Elona Muska účtovat měsíční poplatek ve výši 7.99 dolarů (cca 200 Kč) za modrou ikonu, což je první velká revize této oblíbené platformy sociálních médií. Před Muskovým nástupem symbolizovala zmíněná značka vedle uživatelského jména potvrzení Twitteru, že účet patří osobě nebo společnosti, která se k němu hlásí. Prozatím ale není zcela jasné, jak a zda vůbec bude tato internetová společnost ověřovat totožnost uživatele nad rámec zpoplatnění.
Změna přichází týden poté, co Musk převzal společnost provozující sociální média v rámci transakce za 44 miliard dolarů. Miliardář, podnikatel a generální ředitel výrobce elektromobilů Tesla pokračuje ve vytyčeném revitalizačním plánu mimo jiné i snižováním počtu zaměstnanců Twitteru na polovinu.
V aktualizaci pro zařízení fungujících na systému Apple iOS Twitter uvedl, že ti, kteří se nyní zaregistrují za 7.99 dolaru měsíčně, mohou modrou ikonu získat, „stejně jako celebrity, významné firmy, politici apod.“. Podle oznámení patří mezi další výhody aktualizace snížení počtu zobrazovaných reklam na polovinu nebo možnost zveřejňovat na Twitteru delší videa či přednostní řazení kvalitního obsahu, včetně speciální karty zobrazující, jaké odkazy jsou na platformě nejoblíbenější, a v neposlední řadě i možnost změnit barvu ikony své aplikace.
Tato úprava představuje konec současného systému ověřování Twitteru, který byl spuštěn v roce 2009, aby zabránil vydávání se za „vysoce postavené účty“, jako jsou celebrity a politici. Musk uvedl, že nová strategie poskytne Twitteru zdroj příjmů, kterým bude odměňovat tvůrce obsahu. Před revizí měl Twitter přibližně 423 000 ověřených účtů, z nichž mnoho tvořili řadoví novináři z celého světa, které společnost ověřovala bez ohledu na to, kolik měli sledujících.
Toto oznámení vyvolalo ostrý odpor, včetně reakce známého spisovatele Stephena Kinga, který prohlásil, že „Twitter by mu měl platit za to, že v aplikaci zůstane“. Musk ovšem vidí nový verifikační systém z jiného úhlu, když před časem na Twitteru napsal, že „současný systém pánů a sedláků, kteří mají nebo nemají modré zaškrtávací znaménko, je blbost“.
Z razantní proměny ověřovacího systému platformy vyjádřili vážné obavy také odborníci, podle kterých sice nebyl dokonalý, ale pomáhal 238 milionům uživatelů Twitteru denně určit, zda jsou účty, od kterých dostávají informace, autentické. Zda se Muskově společnosti, jež denně prodělává okolo 4 milionů dolarů, podaří vrátit tímto krokem k zisku, ukáže čas.